آموزش فناوری بلاکچین

بلاکچین و فناوری

فهرست مطالب

شناخت اینترنت اشیاء

 سیستم های متمرکز

معماری شبکه های IOT

تخصیص منابع

وصل شو و بازی کن!  Plug and Play

IOTA

 

یک پارادایم جدید فناورانه در حال تبدیل کردن دنیا به جهانی متصل است. چیزی که آنرا اینترنت اشیاء، یا به طور خلاصه IoT  می نامیم.  پارادایم فناوری عصر انقلاب صنعتی، ماشین بود، سیستم های مکانیکی مستقل با طبیعت فیزیکی، تک کاره و مکانیزه؛ این دنیای فناوری های غیر واکنشی و غیر پیوسته بود که یک اپراتور می بایست هرکدام را به طور مجزا مدیریت می کرد.  

مطالب مرتبط: بلاکچین و هویت خود مختار

پارادایم فناوری عصر اطلاعات خدمات است؛ جهانی که در آن هر فناوری به شخصه مجهز شده و به شبکه ای بزرگتر از ابزارها که می توانند با همتایان ارتباط برقرار نمایند، متصل است. به صورت سازگار و خودسازمانده، تا بتواند سرویس بی نقصی ارائه نماید.

بهترین شمای این تصویر، شهر هوشمند است که در آن سیستم های مختلف گسسته دیگر وجود ندارد، بلکه همه سیستم‌ها به صورت متصل و سازمندهی شده، گرد نیاز کاربران فعال هستند.

 

مطالب مرتبط: بلاکچین و محیط زیست 

شناخت اینترنت اشیاء

اینترنت اشیاء سفری است که ما تازه شروع کرده ایم، در دهه آتی ملیاردها ابزار آنلاین خواهند شد، میزان اطلاعاتی که اینترنت با آن مواجه است، به شدت رشد خواهد کرد، زیرا شبکه های گسترده ای از ماشین ها، به طور مداوم و برای هماهنگ کردن فرآیندهای تولید، حمل و نقل و تدارکات، ساخت و ساز، کنترل آب و هوا و غیره با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

این، نیاز به یک زیرساخت فناوری اطلاعات وسیع دارد، که فراتر از ظرفیت های موجود اینترنت از لحاظ مواجهه با مقادیر عظیم داده های امن، تراکنش‌های امن و میکروپرداخت‌ها بتواند به صورت خودکار بین سیستم ها و دستگاه های لبه های شبکه، ارتباط برقرار کند. این بخشی از آن چیزی است که نسل بعدی اینترنت باید با آن مواجه باشد؛ دنیایی با بیش از ۲۰ میلیارد دستگاه، دائما در حال انتقال اطلاعات و ایجاد مبادلات امن بین یکدیگر. این دنیایIoT  زیرساخت کاملی برای اقتصاد خواهد بود که البته به صورت غیرقابل تجسمی پیچیده است.

مسائل در اینجا می تواند به سه گونه مورد توجه قرار گیرد:

اول، گلوگاههای ایجاد شده توسط سیستم های موجود آیوتی مبتنی بر ابر.

 دوم، مسائل مربوط به خطرات امنیتی سیستم های متمرکز

و سوم، تخصیص منابع خودکار و پویا بین ماشین ها و اشیاء

مطالب مرتبط: داستان بلاکچین همراه با تاریخچه

 سیستم های متمرکز

در حال حاضر سیستم های IoT اغلب معماری متمرکز دارد که اطلاعات از دستگاه به یک ابر خصوصی ارسال شده و در آنجا، داده ها با استفاده از سیستم‌های تجزیه و تحلیل، پردازش می شوند و سپس فرامین یا نتایج برای هماهنگی، به دستگاه هایIoT  فرستاده می شود.

همانند سایر سیستم های متمرکز، این شبکه ها نیز به راحتی مقیاس پذیر نیستند. در دنیای پیچیدگی، شما باید پردازش و هماهنگی بیشتری در لبه ها داشته باشید، برای کاهش تنگناها و آسیب پذیری های امنیتی، هماهنگی باید به صورت همتا به همتا صورت پذیرد.

به منظور مقیاس پذیری، باید بتوانید تصمیمات را محلی بگیرید، داده ها را به صورت محلی پردازش کنید و همچنین منابع را بنا به درخواست دستگاه ها  به صورت محلی به اشتراک بگذارید.

 

بلاکچین و فناوری

 

به طور مشابه، امنیت، مسئله بزرگ اینترنت اشیاء است، هرچه مقیاس شبکه آیوتی بزرگتر شود ما بیشتر و بیشتر زیرساخت های حیاتی خود را به آن وصل می کنیم. نمونه بارز آن، توسعه شبکه های هوشمند حمل و نقل شهری است. فناوری بلاکچین در بحث امنیت IoT مطمئن است، زیرا بنای آن بر رمزنگاری نهاده شده و این اطمینان را فراهم می کند که داده ها مطمئن بوده و فرایند ورود اطلاعات جدید به خوبی تعریف شده است.

معماری شبکه های IOT

یک رویکرد غیرمتمرکز در معماری شبکه های IOT می تواند مسائل بسیاری را حل کند. اتخاذ یک مدل ارتباطی استاندارد نظیر نظیر به منظور پردازش صدها میلیارد تراکنش بین دستگاه ها، هزینه های مرتبط با نصب و نگهداری مراکز داده متمرکز را به میزان قابل توجهی کاهش داده و نیازهای محاسبات و ذخیره سازی را در میان میلیاردها دستگاه که شبکه های IoT را تشکیل می دهند، توزیع می کند. این باعث می شود که خاموش شدن هیچ یک از گره های شبکه برای کل شبکه مساله ای ایجاد نکند.

با استفاده از بلاکچین، شبکه های IoT می توانند تبادلات امن و مطمئنی بین دستگاه ها ایجاد نمایند. در این مدل، بلاکچین تبادل پیام بین دستگاهها را، شبیه به معاملات مالی در یک شبکه بیتکوین انجام خواهد داد.

مطالب مرتبط: بلاکچین و جامعه

تخصیص منابع

مسئله مهم دیگر این است که تخصیص منابع پویا باشد. درست همانطور که یک اقتصاد پولی اجازه می دهد تا منابع بهتر، سریعتر و کارآمدتر در مقیاس انسان‌ها به کار گرفته شود، یک اقتصاد ماشینی نیز می تواند یک سیستم قوی و غیرمتمرکز برای رسیدگی به مسائل مشابه در مقیاس دستگاهها فراهم کند. بنابراین اینترنت اشیاء نیاز به یک سیستم پرداخت پول خرد دارد که در آن دستگاهها بتوانند، بنابه تقاضا، به ازای هر منبع پرداخت کنند، این کار با سیستم‌های کارمزدی انجام نمی شود و یا مجبور است منتظر شخص ثالث تاییدکننده برای احراز هویت شود.

باید این امکان را ایجاد کنیم که، یک دستگاه که ظرفیت بیش از حد و یا منابع اضافی از قبیل فضای ذخیره سازی و یا قدرت پردازش یا برق مازاد دارد، بتواند آن را به ماشین دیگری که به آن نیاز بیشتری دارد، بفروشد. یکی از نمونه از این دست، خودروی خودمختار است که به صورت اتوماتیک در حال عبور از چهارراه و در شرایط عجله، به خودروهای دیگر پول می دهد تا اول گذر کند.  

هماهنگی درون های دلیوری هوایی مثال دیگری برای پرداخت هزینه های دستگاه به دستگاه است که در آن مثلا دروون می تواند هزینه شارژ در یک ایستگاه شارژ خورشیدی متعلق به شخص دیگری را پرداخت کنند.

مطالب مرتبط: بلاکچین و صنعت بازی

وصل شو و بازی کن!  Plug and Play

اینترنت اشیاء، متشکل از شبکه های ارائه خدمات خواهد بود، جایی که هر دستگاه با کمک به عملکرد کلی شبکه، قادر خواهد بود به طور خودکار به شبکه متصل شده و با به اشتراک گذاشتن ظرفیت های خود، توکن دریافت کند. این نوع محیط محاسباتی نیاز به نوعی لایه بی نیاز از مجوز، دارد که هر دستگاهی بتواند به هر شبکه ای وصل شده و مشارکت نماید.  خواه یک چاپگر سه بعدی در یک شبکه تولیدی باشد، یک دوچرخه در یک شبکه حمل و نقل یا یک اتاق در یک شبکه سکونت.

یک دستگاه متصل قادر خواهد بود، در شبکه، خدمات ارائه نموده و حق الزحمه آنرا به صورت خودکار به کیف پول صاحب خود واریز نماید. این امر انواع مسائل امنیتی، حریم خصوصی و مسائل مالی را در پی دارد. که بلاکچین برای حلش مناسب است. داده را فقط در زمان، مکان و فرم مورد نیاز در اختیار دستگاه‌ها قرار می دهد.

به عنوان مثال، شبکه DAV که برای وسایل نقلیه مستقل غیر متمرکز ایجاد شده، یک پلتفرم بلاکچین در حال توسعه است که اجازه می دهد هر کسی برای خرید یا فروش خدمات حمل و نقل مستقل در یک بازار غیر متمرکز تلاش نماید. پلت فرم خود را به هر وسیله نقلیه خودمختار متصل می کند و این وسایل را قادر می سازد تا با استفاده از یک توکن با نام DAV با اعضای شبکه ارتباط برقرار کرده و خدمت رسانی نماید.

کاربران با ارائه خدمات حمل و نقل می توانند توکن DAV  را بدست آورند، یک ماشین خودران هنگامی که از سوی مالک آن مورد نیاز نیست، می تواند به مسافران ارائه خدمات نماید. یا یک هواپیمای بدون سرنشین به تحویل کالاها کمک کند.

 

بلاکچین و فناوری

IOTA

تکنولوژی بلاکچین حلقه گم شده برای حل مسائل مربوط به مقیاس پذیری، حفظ حریم خصوصی و قابلیت اطمینان در اینترنت است. اما زیرساخت فعلی بلاکچین در حال حاضر هرگز نمی تواند به تقاضای موجود پاسخ دهد، زیرساخت های جدید بلاکچین باید تکامل یابد. احتمالا یک پروژه امیدوار کننده در این راستا IOTA است که هدف آن ایجاد یک پروتکل شبکه توزیع شده است تا اقتصاد ماشین به ماشین را به وجود آورد.

مطالب مرتبط: بلاکچین و اقتصاد

نوآوری اصلی پشت IOTA همان چیزی است که آن را  تنگل  Tangleمی نامند، طرح جدید توزیع شده ای که مقیاس پذیر و سبک است و امکان انتقال ارزش را بدون هیچ هزینه ای فراهم می کند. لجر تنگل قادر است تراکنش ها را با هزینه صفر انجام دهد، بنابراین دستگاه می تواند مقدار دقیق منابع موجود و مورد نیاز خود را تراکنش کنند و همچنین اطلاعات ذخیره شده از سنسورها را به صورت تایید شده و امن، در درون لجر بخواند.

در حالی که کل جهان “اقتصاد اشتراکی” را در زمینه هایی مانند رانندگی و مسکن اتخاذ کرده است، IOTA یک قلمرو کاملا جدید را در اختیار شما قرار می دهد که در آن هر چیزی با یک تراشه، می تواند در لحظه اجاره شود.

 اکثر اموال ما برای اکثریت قریب به اتفاق زمانها بلااستفاده اند. اما از طریق شبکه های بلاکچین iot، بسیاری از این وسایل مانند لوازم، ابزارها، هواپیماهای بدون سرنشین، ایبایکها، خودروها و غیره و منابعی مانند ذخیره سازی کامپیوتری، قدرت محاسباتی، پهنای باند وای فای و غیره می تواند به آسانی تبدیل به خدمات اجاره ای شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *