آموزش فناوری بلاکچین

کمی سازی در اینترنت ارزش

فهرست مطالب

شبکه های بازار

اقتصاد سرویس‌ها

بلاکچین و ارزش ها

 

در صورتی که بخواهیم شناخت اهمیت اشکال مختلف ارزش را افزایش دهیم، نیاز به معیارهای فنی برای ارزش گذاری و تبادل آنها خواهیم داشت. از طریق فرآیند داده نگاری در فناوری اطلاعات می توان تغییرات ارزش ها را ردگیری و ثبت نمود. هر اینترنت ارزش هرچند جدید و تغییر هر چند کوچک می تواند توسط این ابزارها ردگیری شود. مثل توجه مردم در فیس بوک به میزان دی اکسید کربن منتشر شده در جهان که این توجه می تواند سنجش و تحلیل گردد.

با افزایش داده های عظیم، پردازشهای سریع و IoT می توان هر ارزشی را ردگیری و ارزیابی نمود. بلاکچین به عنوان زیر ساختی برای ردیابی و تبادل تمام ارزشها چه در مقیاس میکرو و چه در مقیاس ماکرو خواهد بود.

مطالب مرتبط: معرفی کامل شبکه کازماس

این جابجایی از شکل‌های رایج ارزش از قبیل ارز به شکل‌های غیر متداول مثل ارزش‌های زیست محیطی،که در حال حاضر به سرعت در جهان در حال توسعه است، توسط سیستم لجر توزیع شده اجرا و به عنوان اقتصاد توکن پایه شناخته می شود. ما می توانیم یک توکن را به عنوان ابزار اندازه گیری (واحد مبادله) هر نوع ارزش تعریف کنیم و سپس یک اقتصاد و کسب و کار را در اطراف آن ایجاد نماییم.

اینترنت ارزش

شبکه های بازار

اقتصادهای توکن پایه مبتنی بر اینترنت ارزش، بر گسترش فعلی بازارهای دیجیتال ناشی از رشد اقتصاد پلتفرم استوار است. در دهه های گذشته با استفاده از وب ۲.۰ فرآیند گسترش بازارهای دیجیتال به حوزه های بیشتر و بیشتری از زندگی توسعه پیدا کرده، که همه این بازارها در پلتفرم‌های متمرکز اجرا شده اند.  پس از گذشت ده سال از شروع این روند، بزرگترین شرکت خدمات اقامتی در جهان سازمانی متمرکز به نام هیلتون است که در حال حاضر یک بازار آنلاین است.

این موضوع برای صنعت تاکسی آنلاین هم صادق است. همینطور صنعت خرده فروشی، مثلا شبکه Alibaba در حال حاضر به عنوان بزرگترین خرده فروش در جهان برای تجارت با ۱۰ میلیون بازرگان و ۴۴۰ میلیون کاربر فعال، یک شبکه متمرکز از فروشگاه‌های آنلاین دارد. بازارهای گسترده، متنوع و البته پیچیده ای در جهان هستند که به طور معمول نیاز به جمع آوری مقادیر زیادی اطلاعات و تعاملات همتا به همتا دارند.  بدون فناوری، دستیابی به هماهنگی و همکاری که البته بسیار حیاتی است، به یک مدل سلسله مراتبی متمرکز نیاز دارند.

کاربر با ایجاد یک اکانت ساده، جنبه های متنوع و جدیدی از زندگی شبکه محور را تجربه می کند و این مهم  ظرفیت بازارهای سهل الوصول را به تمامی حوزه های فعالیت اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی و محیطی گسترش می دهد.

اقتصاد سرویس‌ها

اینترنت ارزش و کاری که انجام می دهد، زیرساختی برای ظهور اقتصادهای خدمت محور است که در حال حاضر در حوزه اقتصادهای پسا صنعتی قرار دارد. حرکت به سمت اقتصاد سرویس محور دقیقا معکوس جهت حرکت عصر انقلاب صنعتی است. جایی که پارادایم اقتصاد محصول محور قرار دارد، تمرکزش بر تولید و استحصال محصولات بیشتر است و با شاخص GDP ارزشگذاری می شود.

 

 

اینترنت ارزش

 

یک اقتصاد خدمت محور، بر تولید ارزش تمرکز دارد. اگر آن خدمت تبادل ارزش باشد شما محصول ی دریافت نمی کنید بلکه نتیجه مورد انتظار کار که همان ارزش است، به شما تحویل می گردد. به این ترتیب، چهره اقتصاد، از مفهوم ایستایی حاضر یعنی واحدهای محصول محور، به سمت مبادله بیشتر ارزش افزوده، بازتعریف شده است. به این ترتیب، شما یک محصول را نمی خرید تا در محل کارتان قرار دهید، بلکه شما بازای سرویسی که آن محصول در مدت زمان مشخص به شما ارائه می نماید، پول می پردازید.

در بعضی از دفاتر در حال حاضر آنها حتی فرش ها را در کف خرید نمی کنند، وظایف فرش این سرویس را تحویل می دهند و فقط هزینه ای را که مبادله می شود، پرداخت می کنند. اخیرا حتی در بعضی دفاتر، فرش برای پهن کردن بر کف اداره نمی خرند، بلکه شرکت‌هایی که مراسمات را قرارداد می کنند، بازای سرویس ارائه فرش قرمز در راهروها برای مدت محدود پول می گیرند.

بلاکچین و ارزش ها

بلاکچین یک زیرساخت کلیدی است که این خدمات را میسر می سازد تا به عنوان یک سیستم پویا و بسیار انعطاف پذیر، در ردیابی اتوماتیک و تبادل ارزش بکارگیری شود. املاک هوشمند و قراردادهای هوشمند با تمام زیرساخت های تکنولوژیکی مربوطه در خدمت اقتصاد خدمت محور قرار دارد.  همچنان که شبکه های بزرگ ارزش در حال همکاری و تبادل ارزش هستند، بلاکچین به طور خودکار احصای منابع و پردازش های مالی و اعتبار مبادلات ارزش در پشت صحنه انجام می دهد.

این تغییر بزرگ نگرش در اقتصاد باعث می شود که هر صنعت را دوباره تصحیح کنیم و بتوانیم بفهمیم که ارزش واقعی که در آن صنعت ارائه می شود چیست و بعد از آن با ساختن بازارهای توکن پایه در اطراف آن ارزش، که هر کسی می تواند در تحویل آن خدمات شرکت داشته باشد، بازنگری نماییم. به عنوان مثال شرکت اوبر با استفاده از وب۲ و اقتصاد پلتفرم، ظرفیت بازارهای تاکسی را گسترش داد تا تعداد بیشتری از مردم بتوانند در آن مشارکت داشته باشند و هر کسی بتواند به عنوان یک راننده به کار مشغول شود.

با این حال، اینگونه بازارها در اطراف اپراتورهای پلتفرم متمرکز شده و به سیستم های مراقبت های اجتماعی و سیستم مالی برای پردازش مبادلات وابسته هستند. در وب۳  برنامه های کابردی بلاکچین به عنوان پلتفرم های توزیع شده خودکار بکارگیری خواهند شد. در حالی که مقدار بسیار کوچک ارزش نیز در این پلتفرم قابل تبادل بوده و با سرعت بالا و به صورت همتا به همتا رد وبدل می گردد.

هنگامی که این پلتفرم با IOT ترکیب گردد، داده سازی (Datafication) بالغ شده و تحلیل داده ها قادر به ردیابی اشیاء با ارزش واقعی خواد بود که به ما کمک می کند تا حرکت های بسیار ضروری را از اقتصادهای مبتنی بر محصول ما به اقتصاد مبتنی بر نتیجه، شکل دهیم. هرچه این ادغام‌ها بهتر انجام گیرد، ارزش‌های پنهان بهتر کشف و به چرخه مبادله وارد می شوند.

 

مطالب مرتبط

بلاکچین در یک نگاه
تکامل بلاکچین
دیدگاه کلان به فناوری بلاکچین
اقتصاد های توکنی در بلاکچین

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *