آموزش فناوری بلاکچین

تاثیر بلاک چین بر بازاریابی

تاثیر بلاکچین بر بازاریابی

فهرست مطالب

اهمیت بازاریابی

نقش بلاک چین در بازاریابی

بلاک چین چگونه برای بازاریابی مناسب است؟

تاثیر بلاک چین بر بازاریابی

 

رشد پلتفرم های مدرن تجارت الکترونیک با قابلیت های موبایل یکی از نکات مهم در تجارت  B2C بوده است. ورود تجارت الکترونیک بسیاری از ساختارهای سازمانی مرسوم را تغییر داد و فرآیند خلق ارزش را به طور جامع متحول نمود. در عین حال، استفاده از فناوری های جدید مانند فناوری بلاک چین در بازاریابی، پویایی سنتی بازاریابی را تغییر داده است. اینترنت فرصت های زیادی برای بازاریابان فراهم می کند تا به آن ها در ایجاد بازارهای آنلاین جدید و یا ورود به حوزه های جدید در بازارهای موجود کمک نماید. با این حال، معرفی بلاک چین تغییرات قابل توجهی در نحوه استفاده مردم و کسب و کارها از اینترنت ایجاد کرد. در چنین مواردی، مروری کلی بر تاثیر فناوری بلاک چین بر بازاریابی به شما کمک می کند با چگونگی تحول بازاریابی در حال و آینده آشنا شوید. مقاله زیر از آکوچین خلاصه ای از تاثیر بالقوه فناوری بلاک چین بر فعالیت های بازاریابی یک سازمان یا برند را به شما ارائه می دهد.

بازاریابی و بلاکچین

اهمیت بازاریابی

اگر می خواهید اهمیت بلاک چین را در رابطه با بازاریابی درک کنید، باید از اهمیت بازاریابی مشتری محور آگاه باشید. بازارهای رقابتی B2C در زمان حاضر، سازمان ها را به سمت دسترسی به مشتریان فرا می خوانند. در عین حال، مشتریان باید مهارت های لازم جهت انتقال ارزش در ازای مصرف کردن کالا یا خدمات را داشته باشند. روش های ارتباطی که سازمان های مختلف از آنها پیروی می کنند، در طول زمان به تدریج تغییر کرده و از یک صنعت به صنعت دیگر هم منتقل شده است.

با این حال، اهداف اولیه و خطرات مربوط به مشارکت مصرف کننده در بازاریابی، در هر دوره ای یکسان باقی می ماند. به نظر می رسد نیاز به استراتژی بازاریابی بلاک چین برای سازمان هایی که در دوران تبدیل اینترنت به یک وب غیرمتمرکز در حال پیشرفت هستند، مشهود است. با گسترش اینترنت در طول تاریخ و ظهور تدریجی فناوری های جدید، تاثیر آن بر ترکیب بازاریابی سنتی کاملا مشخص شده است. فناوری های مدرن نیاز به تاکید بر مولفه های امنیت، شفافیت، اعتماد و حریم خصوصی را ایجاد کرده اند. نگرانی های مصرف کنندگان در مورد حریم خصوصی در چند سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است. ورود بلاکچین به این حوزه از چه زمانی خواهد بود؟ آیا می تواند این چالش ها را حل کند؟

مطالب مرتبط: آشنایی با بهترین کیف پول های لایت کوین

نقش بلاک چین در بازاریابی

فناوری بلاک چین در کنار نمایش اثبات ارزش خود از طریق موارد استفاده و کاربردهایش، در بخش های مختلف جهش قابل توجهی ایجاد کرده است. به عنوان مثال، بلاک چین موارد استفاده برجسته ای در صنایع مالی، بهداشت و درمان، املاک و مستغلات و مدیریت زنجیره تامین پیدا کرده است. بنابراین واضح است که بازاریابی در موارد استفاده بالقوه از بلاک چین استثنا نیست. بلاک چین چگونه در بازاریابی کاربرد دارد؟  همین موضوع را می توان در ویژگی های فناوری بلاک چین نیز مشاهده نمود. بیایید نگاهی به ویژگی های مختلف بلاک چین بیندازیم که آن را برای به کار گرفتن در بخش بازاریابی مناسب می کند.

بلاک چین چگونه برای بازاریابی مناسب است؟

بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ پایه های اعتماد به سیستم بانکداری سنتی را از بین برد. در این مدت، ورود سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا، بیت کوین، نشان دهنده استفاده از مکانیزم های رمزنگاری برای پردازش تراکنش های مالی بود. مکانیزم های رمزنگاری زیربنای بیت کوین شامل هش کردن، مکانیزم های اجماع، رمزنگاری نامتقارن و زمان بندی هستند. بیت کوین مشکل هزینه های مضاعف را حل کرد و در عین حال رویه جدیدی برای انجام تراکنش های مالی و تبادل دارایی ها در محیط های آنلاین ایجاد نمود. علاوه بر این، تاثیر بلاک چین در بازاریابی همچنین بر چگونگی عملکرد آن در رابطه با تایید اعتبار تراکنش ها متمرکز خواهد بود. دستکاری سوابق تراکنش های عمومی در بلاک چین غیرممکن است؛ چرا که تمام تراکنش ها به صورت متوالی در بلاک ها با تایم لپس مرتب می شوند.

بلاکچین و بازاریابی

کاربردهای بلاک چین برای بازاریابی، تغییرات فراوانی در تعاملات بین مشتری و کسب وکار ایجاد می کند. بلاک چین فناوری های متعدد و مهم تر از همه، دفترکل توزیع شده تراکنش های انجام شده توسط طرف های درگیر در شبکه بلاک چین را به ارمغان می آورد. هدف اصلی فناوری بلاک چین در درجه اول بر احراز هویت مالکان دارایی ها، البته با انعطاف پذیری کافی برای کاربرد در سایر فعالیت های تجاری در نظر گرفته می‌شود.

تاثیر بلاک چین بر بازاریابی

فناوری بلاک چین ماهیت بسیار انقلابی ای دارد و تأثیر آن بر بازار پنهان نیست. به تازگی، فناوری بلاک چین با موفقیت، موج عظیمی از تغییرات را با مزایای فراوان در موارد استفاده متنوع مانند مدیریت دارایی و ردیابی آن، در کنار رعایت مقررات معرفی کرده است.

فناوری بلاک چین راه های جدیدی برای بهره وری در بخش های مختلف ارائه کرده است، البته اکثر این راه حل ها در مراحل اولیه به سر می برند. با این حال، فقدان تحقیق در مورد پتانسیل بلاک چین می تواند محرومیت قابل توجهی در رابطه با کاربرد این فناوری در صنعت مارکتینگ و بازاریابی ایجاد نماید. در اینجا به برخی از راه های مهمی که بلاک چین می تواند از طریق آن ها بازاریابی سازمان ها را تحت تاثیر قرار دهد، اشاره می کنیم.

تاکید بیشتر بر تمرکز زدایی

ظهور اینترنت فشار اولیه برای تمرکززدایی را فراهم کرد و تغییرات شدیدی در توزیع محصولات و خدمات توسط شرکت ها ایجاد نمود. واسطه های دیجیتال جدید با ارائه طیف گسترده ای از خدمات و راه حل ها برای تجارت مدرن جایگزین واسطه های سنتی شدند. برخی از نمونه های خدمات واسطه های جدید تجارت الکترونیک شامل ارائه اعتماد، قابلیت های جستجوی آنلاین، ارتباطات، تبادل اطلاعات و تبلیغات هستند. علاوه بر این، شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و توییتر راه های جدیدی برای برندها ارائه می دهند تا مشتریان خود را پیدا نمایند. به نظر می رسد واسطه های دیجیتال موجود، کار بازاریابی یک کسب و کار را برای مخاطبان هدف آن به خوبی انجام می دهند.

با این حال، واسطه های دیجیتال متمرکز می توانند داده های شما را در حوزه کنترل خود قفل کنند که منجر به نیاز و وابستگی بیشتر یک کسب وکار به آن ها می گردد. علاوه بر این، مدیریت کانال های ارتباطی شما در کنار نگرانی در مورد کسب درآمد از داده های مشتریان با فروش دیتا، تردید هایی را نیز در مورد فناوری های دیجیتال موجود برای بازاریابی ایجاد می کند.

بلاک چین می تواند با ابزاری که از کسب وکارها و مشتریان در مقابل چالش های واسطه ها پشتیبانی می نماید، راه حلی ایده آل برای تمام این نگرانی ها ارائه دهد. بنابراین، پاسخ سوال “بلاک چین چگونه در بازاریابی کاربرد دارد؟”  به قابلیت های تمرکززدایی اشاره می کند. برندها می توانند تارگت مارکت خود را در کنار افزایش پاسخگویی بهبود خدمات و کمپین های تبلیغاتی خود گسترش بخشند. ویژگی های تعاملی و فراگیر بلاک چین به بازاریابان کمک می کند تا محتوای تبلیغاتی را به مشتریان منتقل کنند. کاربردهای فناوری بلاک چین در بازاریابی غیر متمرکز می تواند به حذف فعالیت هایی کمک نماید که هیچ ارزشی به فرآیند بازاریابی اضافه نمی کنند.

برندها همچنین می توانند پروموشن هایی را برای مشتریان در قالب برنامه های وفاداری ارائه دهند و در نتیجه چشم انداز تقویت رابطه مستقیم بین مصرف کنندگان و برندها را بهبود بخشند. در عین حال، تمرکززدایی با فناوری بلاک چین می تواند مدل جدیدی برای تعامل و همکاری بهتر مصرف کننده ارائه دهد.

تاثیر بلاکچین در بازاریابی

مبارزه با کلاهبرداری کلیکی

نبود نمونه هایی از بلاک چین در صنعت بازاریابی می تواند یکی از مهم ترین دلایل تحقیقات محدود در این زمینه باشد. ارتباط، ابزار مهمی برای مشتریان است تا از آخرین محصولات، خدمات و سایر به روزرسانی ها مطلع شوند. با این حال، اهمیت کسب وکار های آنلاین به دلیل رسوایی های متعدد و کمپین های کلاهبرداری زیر سوال می رود.

با محبوبیت جستجوی آنلاین در مدل های کسب وکار برای موتورهای جستجوی مختلف مانند گوگل، کلاهبرداری کلیکی به عنوان یک شکست قابل توجه برای تبلیغات آنلاین ظاهر شده است. کلاهبرداری کلیکی به دلیل بازاریابی دیجیتال خودکار و روش های بهتر برای بازاریابی هدفمند بسیار محبوبیت یافته است. این در واقع یک اقدام عمدی است که در آن یک سازمان یا فرد تلاش می کند بر بودجه تبلیغاتی یک رقیب تاثیر بگذارد.

ضرورت بلاک چین در بازاریابی به وضوح در توانایی مبارزه با کلاهبرداری کلیکی مشهود است. در واقع، شدت افزایش کلاهبرداری های کلیکی می تواند نشان دهد که چرا یک تهدید بزرگ برای بازاریابی دیجیتال به حساب می آیند. این شرکت می تواند هزینه های اضافی را برای بازاریابان به میزان ۴۴ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۲ در نظر بگیرد.

بلاک چین می تواند از طریق یک محیط دیجیتال مارکتینگ قابل اعتماد برای برندها و مشتریان، ریسک های خاص مرتبط با کلاهبرداری کلیکی را کاهش دهد. بازاریابی مبتنی بر بلاک چین بر تشویق شرکت کنندگان در بخش بازاریابی برای کار در یک محیط باز و مشترک متمرکز خواهد بود و هر فردی با صداقت و درستی نقش خود را ایفا می کند.

یکی از موارد استفاده از فناوری بلاک چین در مبارزه با کلاهبرداری کلیکی، به حل نگرانی های عدم تقارن اطلاعاتی اشاره دارد. عملیات مشارکتی بلاک چین به بهبود کنترل و نظارت بر ناشران از طریق تجزیه و تحلیل دقیق اعتبار، اطلاعات تاریخی و صلاحیت ها کمک می کند. یکی از مثال های بلاک چین در بازاریابی برای مقابله با کلاهبرداری کلیکی به پلتفرم adChain اشاره دارد. این پلتفرم به عنوان یک پروتکل تحول آفرین در زمینه فناوری بازاریابی با امکانات نوآورانه برای بازاریابان، مانند ردیابی هدایت بلادرنگ و حسابرسی کمپین کار می کند. پروتکل adChain همچنین از  قدرت تغییرناپذیری بلاک چین برای جلوگیری از دسترسی ارائه دهندگان خدمات پرداخت کلیکی به مزایای ترافیک تقلبی و کلیک های تبلیغاتی استفاده می کند.

بهبود شفافیت و اعتماد در محیط های بازاریابی

بلاک چین مزایای مبتنی بر تمرکززدایی را به عنوان پاسخ به کنترل واسطه های دیجیتال بر فرآیند بازاریابی و تصمیمات یک کسب وکار ارائه می دهد. در عین حال، ذکر این نکته نیز مهم است که چگونه اعتماد مصرف کنندگان به برندها با نرخ های بی نظیری کاهش یافته است.

اگر می خواهید یک استراتژی بازاریابی مبتنی بر بلاک چین بسازید، باید بدانید که کیفیت زیرساخت فنی، سطح اعتماد مصرف کنندگان در کمپین بازاریابی یک برند را تعیین می کند. بلاک چین می تواند با اجازه دادن به مصرف کنندگان و برندها برای کار در یک اکوسیستم شفاف و امن، به تقویت اعتماد و شفافیت در حوزه بازاریابی آنلاین کمک نماید. برجسته ترین نکته فناوری بلاک چین به مزیت اعتماد از طریق طراحی منحصر به فردش اشاره دارد؛ زیرا پروتکل اعتماد مبتنی بر بلاک چین، تضمینی در رابطه با صداقت و یکپارچگی در رفتار برند و متخصصان بازاریابی فراهم می کند.

بلاکچین و تاثیر بر بازاریابی

 

یک آژانس معتبر بازاریابی مبتنی بر بلاک چین در جهت ایجاد شفافیت مشتری محور کار می کند، به ویژه در سناریوهایی که مصرف کنندگان باید اطلاعات قابل شناسایی شخصی خود را به اشتراک بگذارند. علاوه بر این، بلاک چین می تواند از طریق مبارزه با بازاریابی مخرب برای محصولات تقلبی، که به مالکیت معنوی یا حقوق IP مربوط به تولیدکنندگان اصلی مربوط می شود، اعتماد و شفافیت را  بهبود بخشد. علاوه بر این، دید بهبود یافته و توانایی انطباق تعهدات در کنار قابلیت ردیابی محصول نهایی تا مرحله آخر ، می تواند شفافیت بهتری را در نحوه عملکرد یک کسب و کار ارائه دهد.

امنیت بهتر برای بازاریابی دیجیتال

بلاک چین بر پایه مکانیزم های رمزنگاری برای تضمین امنیت توسعه یافته است. بحث در مورد استراتژی بازاریابی بلاک چین روی تهدیدات امنیتی مانند شرایط، یا رویدادهایی متمرکز خواهد بود که خطرات زیادی برای کمپین ها و سیستم های بازاریابی ایجاد می کنند.

کسب وکارها قبل از اضافه کردن عنصر امنیت اطلاعات در کمپین های بازاریابی خود، باید در کنار بهبود اعتماد مصرف کنندگان ، روی توسعه یک زیرساخت تکنولوژیکی قوی برای حل نقاط ضعف موجود در بازاریابی دیجیتال کار کنند. فناوری بلاک چین می تواند مزایای انحصاری برای مصرف کنندگان و برندها با ذخیره سازی داده های غیرمتمرکز و توزیع شده فراهم نماید.

علاوه بر این، می توانید روی قابلیت های مکانیزم های امنیتی مختلف مانند کنترل دسترسی، رمزنگاری نامتقارن و امضای دیجیتال نیز سرمایه گذاری کنید. این مکانیزم های امنیتی می توانند به حفاظت از فرایندهای ذخیره سازی، انتقال و بازیابی حجم عظیمی از اطلاعات مصرف کننده کمک کنند.

فناوری بلاک چین روش جدیدی برای تمرکززدایی و خودسازمان دهی اکوسیستم کسب وکار با همگام سازی و ادغام موثر اطلاعات مرتبط با بازاریابی در میان اعضای شبکه ارائه می دهد. این اطلاعات می تواند شامل فهرست محصولات، برنامه های بازاریابی، سیاست های قیمت گذاری، خروجی های تحقیق و تحلیل بازار، تخفیف ها و مزایای تبلیغاتی و تبلیغات باشد.

مصرف کنندگان می توانند با دسترسی به یک منبع واحد از حقیقت دارایی ها، ویژگی ها و پیشنهادهای یک برند، بیش ترین بهره را از بلاک چین ببرند. از همه مهم تر، نبود حتی یک نقطه شکست نیز تضمین بهتری از امنیت کمپین های بازاریابی دیجیتال فراهم می کند.

کاهش نگرانی های حریم خصوصی در بازاریابی

کار یک آژانس بازاریابی بلاک چین به تضمین امنیت، اعتماد و شفافیت در فرآیند بازاریابی محدود نمی شود. حریم خصوصی یکی از مسائل مهمی است که تصمیمات یک فرد در مورد استفاده از یک سرویس آنلاین خاص را تحت تاثیر قرار می دهد. تحقیقات ثابت کرده است که مشتریان نگران ناشناس بودن و محرمانه بودن تراکنش های آنلاین خود هستند.

بلاکچین و بازاریابی و اهمیت آن

 

افزایش خطرات دستکاری کاربران برای افشای اطلاعاتشان، عامل افزایش نگرانی ها در رابطه با حریم خصوصی بوده است. علاوه بر آن، جالب است بدانید که چگونه فناوری های جدید جمع آوری داده و داده کاوی می توانند به برندها در شناسایی، ردیابی و جمع آوری داده های مصرف کننده کمک نمایند. با این حال، فناوری بلاک چین می تواند به حل مسائل مختلف مربوط به حریم خصوصی در بازاریابی دیجیتال کمک کند.

یکی از مثال های قابل توجه کاربرد بلاک چین در بازاریابی در رابطه با حریم خصوصی به ناشناس بودن کاربران در یک تراکنش اشاره دارد. تراکنش ها در بلاک چین با هویت های واقعی مرتبط نیستند و پیکربندی در کنترل دسترسی اعضای شبکه به بلاک کردن اطلاعات می تواند به بهبود حریم خصوصی کمک نماید.

در حالی که تراکنش ها توسط کل شبکه تایید می شوند، هیچ کس از جزئیات طرف های درگیر در تراکنش اطلاعی ندارد. در عین حال، استفاده از بلاک چین برای بازاریابی نیز این امکان را برای مصرف کنندگان فراهم می کند تا از تاریخچه معاملاتی برای توسعه کنترل بیشتر روی PII در طرح های بازاریابی دیجیتال استفاده نمایند.

تاریخچه تراکنش در بلاک چین می تواند تحلیل های بهتر و قوی تری را با حفظ حریم خصوصی کاربران فراهم کند. همچنین مصرف کنندگان یک برند خاص می توانند فرصت های تجارت PII خود با برندها را به صورت امن در ازای خدمات یا پروموشن ها بررسی نمایند.

صحبت پایانی

مروری بر پیشرفت های بالقوه در پذیرش فناوری بلاک چین برای بخش بازاریابی نشان می دهد که این یک پیشنهاد برنده است. بلاک چین ذاتا فناوری ایده آلی برای بازاریابی است که امکان تمرکززدایی، امنیت و حریم خصوصی را فراهم می کند. کار یک آژانس بازاریابی مبتنی بر بلاک چین در درجه اول روی ترکیب این مزایا در استراتژی های بازاریابی فعلی شما متمرکز خواهد بود.

فناوری بلاک چین می تواند امنیت طرح های بازاریابی دیجیتال را در کنار حمایت از مصرف کنندگان در کنترل داده های آن ها تسهیل کند. با استفاده از فناوری بلاک چین در بازاریابی، برندها نیز می توانند به دنبال بهبود قابل قبول در قابلیت ها برای مبارزه با کلاهبرداری هایی مانند کلاهبرداری کلیکی باشند. همچنین برندها می توانند از فناوری بلاک چین برای معرفی مزیت های ارزشمند معتبر در بهینه سازی هزینه کمپین های بازاریابی خود استفاده نمایند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *